Elevii implicaţi în Campania „Descoperă”, împotriva abandonului şcolar, se pregătesc pentru sezonul de primăvară al competiţiilor, realizând mici „invenţii” de mare inedit şi utilitate. Printre acestea se numără roboţi, circuite plastice, celule solare cu orientare automată, un alimentator wireless pentru calculator, videomicroscopul, „fântâna reversibilă” sau robotul hidraulic. În plus, elevii au obţinut aur din deşeuri electronice, care urmau să ajungă la tomberon.

 

            Video-microscopul, fântâna reversibilă şi „submarinul”

            Copiii au muncit în săptămânile anterioare la pregătirea unora dintre cele mai interesante proiecte, pe care le-au finalizat sau pe care le vor duce la bun sfârşit în următoarele zile. „Piesa de rezistenţă” a proiectelor este „trusa de electronică”, o „invenţie” foarte ieftină, care rezolvă o mare parte a dotării laboratoarelor şcolare cu numai câţiva lei. Potrivit profesorului de fizică şi informatică, Mircea Nistor, copiii care participă la atelierele de sâmbătă dimineaţa ale proiectului „O şansă europeană pentru copiii români” au lucrat la realizarea de circuite plastice, celule solare cu orientare automată, a unui alimentator pentru calculator, dar şi a aparatului pentru măsurarea forţei electromagnetice şi transmisia electromagnetică a energiei. De asemenea, copiii din Campania „Descoperă” au lucrat pentru îmbunătăţirea tablei inteligente cu mouse wireless, au confecţionat un videomicroscop şi au realizat o serie de aparate care permit realizarea de experimente de fizica fluidelor: „fântâna reversibilă”, „submarinul”, presa şi robotul hidraulic, dar şi manipulatorul flexibil pentru roboţi.

 

            Material didactic de zeci de ori mai ieftin

            Mircea Nistor, le-a arărat, astfel, elevilor cât de frumoasă poate fi fizica aplicată şi cât de uşor putem realiza singuri diferite obiecte didactice sau de utilitate, folosind lucruri care altora li se par numai bune de aruncat la gunoi. De exemplu, „submarinul”, care se vinde ca material didactic contra  a 10-20 de euro, a fost construit de beneficiarii „Descoperă” dintr-o simplă pipetă veche, din cauciuc şi o sticlă din plastic de numai câţiva bani. El le demonstrează copiilor principiul de funcţionare al submarinului cu rezervoare de lestare. Mircea Nistor spune că foarte multe dintre obiectele realizate de  elevii pe care îi coordonează sunt puse la vânzare pe site-urile producătorilor de material didactic contra unor sume care ajung chiar până la aproape 2.000 de euro, preţuri despre care Mircea Nistor spune că nu se justifică întotdeauna. Video-microscopul poate costa până la 1.800 de euro. Elevii din Campania „Descoperă”, în schimb, l-au realizat cu cel mult 10 euro, confecţionând un simplu suport pentru o cameră web, plasată direct pe obiectivul microscopului.

 

            Un „bulgăre” de aur, la o tonă de pini

            Cel mai spectaculos experiment a fost, fără îndoială, cel în timpul căruia copiii au obţinut aur de pe plăcile de electronică ale calculatoarelor vechi, care erau cât pe ce să ajungă la gunoi, fiind considerate lipsite de valoare. Iniţial, elevii au încercat să separe mecanic foiţa de aur de pe partea metalică mai puţin valoroasă, scoţând componentele aurite ale plăcii (pinii), unul câte unul, şi punându-i într-un borcan cu bile de rulmenţi vechi, reciclaţi, care a fost amplasat pe un motoraş în mişcare. Borcanul se rotea – pe principiul morii cu bile, în loc de apă – lovind pinii şi exfoliind aurul, însă pentru că recipientul de sticlă s-a spart, echipa nu a reuşit să obţină pudra de aur mult dorită. Atunci profesorul a venit cu o a doua variantă: obţinerea chimică a aurului de pe deşeurile electronice, folosind o substanţă puternic corozivă, „apa regală” (acid azotic şi acid clorhidric). Curioşi, o parte dintre elevii profesoarei de chimie Luminiţa Nistor – implicată şi ea în susţinerea de ateliere în cadrul Campaniei „Descoperă” – au venit în laboratorul de fizică pentru a urmări cum colegii lor, „fizicienii” (cărora le-au împrumutat apa regală corozivă) obţin aur din deşeuri aparent lipsite de valoare. Mircea Nistor spune că dintr-o tonă de pini de pe plăcile electronice numai bune de dus la tomberon, poate fi obţinut o jumătate de kilogram de aur. După ce au aflat şi acest „detaliu” copiii s-au amuzat o dimineaţă întreagă făcând calcule: cât aur ar putea obţine din toate deşeurile care le trec prin mână şi în cât timp experimentele din Campania „Descoperă” ar face din ei nişte oameni bogaţi.

 

            INFO PLUS:

            „Campania Descoperă” sprijină elevii dezavantajaţi

 “Descoperă” este campania prin care 60 de copii din municipiul Hunedoara sunt sprijiniţi să înveţe experimental ştiinţele (fizică, biologie, chimie, informatică) în laboratoare dedicate, prin intermediul asociaţiei APAC Hunedoara. Campania face parte din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români” şi îi are ca grup–ţintă pe elevii dezavantajaţi din Hunedoara, cunoscută ca zonă cu şomaj ridicat, venituri mici şi familii destrămate, după plecarea multor părinţi la muncă, în străinătate. Astfel, “Descoperă” doreşte ca, prin activităţile sale, să-i atragă pe copii la şcoală şi să prevină abandonul.

Campania „Descoperă” se derulează pe parcursul a trei ani, cu începere din septembrie 2010, şi face parte din proiectul „O şansă europeană pentru copiii români”, fiind finanţată de Uniunea Europeană, prin Fondul Social European, şi de Guvernul României. Ea include activităţi de recuperare şcolară (acolo unde este cazul) pentru 60 de copii, proveniţi din familii cu venituri mici sau dezorganizate, cu vârste cuprinse între 8 şi 16 ani, învăţarea experimentală a ştiinţelor (fizică, biologie, chimie şi informatică), dar şi excursii şi tabere tematice, precum tabăra de astro-fizică. Proiectul „O şansă europeană pentru copiii români”, din care face parte Campania “Descoperă”, se derulează prin intermediul a şase organizaţii neguvernamentale. Scopul său este acela de a reduce riscul de abandon şcolar în rândul a 800 de copii defavorizaţi din mai multe regiuni ale ţării, dintre care 60 numai din Hunedoara, implicându-i în activităţi extraşcolare. Partenerii Asociaţiei “APAC” Hunedoara în proiect sunt: Fundaţia “Sfânta Macrina”, Fundaţia “The Door” Romania, Cercetaşii României, Asociaţia “Lamura şi organizaţia portugheză Associação Unidos de Cabo Verde.